Levná jízda na kuponech

26.8.2010  Ekonom.cz  str. 00  EKONOM.IHNED.CZ
Zuzana Panczaková

Zlevněné služby na internetu nejsou výhodné jen pro zákazníka. Firmám mohou pomoci při marketingu.

Za 375 korun můžete jíst a pít cokoli v hodnotě 750 korun v Propaganda Pubu. Unikátní bar a restaurace s pořádnými porcemi českého jídla a sedmi druhy piva se postará o nezapomenutelný večer. Ušetříte 50 procent!

Hitem letošního roku se na českém internetu staly portály, které lákají zákazníka na velké slevy služeb. Lídrem komunitního nakupování je momentálně Slevomat.cz. Přibližně ve stejnou dobu spouštěly provoz Vykupto.cz a Cupolis.cz.

Pověst obyvatel Česka coby milovníků slev potvrzují také další portály jako ZaPakatel.cz, HyperSlevy.cz, HyperSleva.cz, Grup-Kup.cz, Spa.cz a zanedlouho se chystá start MyDeals.cz.

V současné době portály rozšiřují své služby mimo Prahu. Slevomat funguje už v Brně a Olomouci. Vykupto chystá v krátké době expanzi do Bratislavy.

Půl milionu za dva dny

Princip komunitního nakupování spočívá v tom, že provozovatel portálu najde partnery ochotné nabízet přes internet služby za zvýhodněné ceny. Téměř každý den pak portál poskytne novou nabídku.

Sleva se však aktivuje pouze při dostatečném počtu zájemců. Například v případě Propaganda Pubu to bylo po objednání dvaceti kuponů na slevu. Ve tři hodiny odpoledne jich ale Slevomat prodal již 133.

Slevomat a podobné společnosti žijí z provizí od dodavatelů služeb, které se pohybují řádově v jednotkách procent. Rozdíly ve výši provize závisejí na prodejním potenciálu nabídky. Partnerům jsou utržené peníze poslány do týdne.

Pro některé podniky to může být příhodná finanční injekce. »Peníze hned na začátku a marketing zadarmo jsou neocenitelné. Některé firmy mají díky tomu na několik měsíců zaplacený nájem,« říká zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr. »Když jsme prodávali víkendový pobyt v hotelu v Karlových Varech, vydělali jsme mu za dva dny přes 500 tisíc korun,« dává příklad Čupr.

Inspirace v zámoří

Za konceptem Slevomatu stojí inspirace americkým konceptem Gruppon. Tomáš Čupr se teprve před rokem vrátil z pětiletého pobytu ve Velké Británii, kde se živil jako marketingový konzultant a vlastnil agenturu na on-line marketing.

»Představoval jsem si, že Češi budou z takového webu nadšeni. Stačilo pouze vytvořit webové rozhraní, sehnat partnery, dát dohromady tým,« přibližuje prvotní vizi. Příprava projektu trvala pouhých 35 dní. Největší problémy se objevily při shánění partnerů, kteří by zlevněné služby na Slevomatu nabízeli.

Ani konkurenční portál Vykupto.cz Tomáše Bátrly a Jiřího Musila se nerozjížděl dlouho. »S nápadem na realizaci modelu hromadných slev jsem za Jirkou přišel před Vánoci. Někdy v půlce února jsme se do projektu pustili a oslovili pár dodavatelů. Asi po dvou měsících práce jsme Vykupto spustili, shodou okolností ve stejný den jako Slevomat.cz,« vypráví Bátrla.

Investice shůry

Za červenec tržby Slevomatu z provizí od partnerů činily tři miliony korun. »Ještě neděláme takové obraty, aby byly zajímavé i úroky z peněz, které po týdnu posíláme partnerům, ale efekt na cash flow zajímavý je,« uvádí Čupr.

Ještě před spuštěním webu vsadili tvůrci na placenou reklamu na Facebooku. Díky ní měl portál již v době spuštění asi 500 fanoušků. Dnes má přes 35 tisíc registrovaných uživatelů a na Facebooku bezmála osm tisíc fanoušků.

Čupr Slevomatu věřil natolik, že byl připraven do něj během prvních tří měsíců provozu investovat milion korun. Ale již třetí den fungování Slevomatu ho kontaktoval potenciální investor, společnost Miton. Česká firma, která provozuje portály Hotel.cz, Heureka.cz či Vaření.cz a poskytuje technologická řešení pro T-Mobile, IBM nebo Jablonex, se stala strategickým partnerem Slevomatu.

Do Slevomatu tak nakonec kromě reklamy na Facebooku, která zpočátku stála pár set korun za den, investoval Čupr čtrnáct tisíc korun za design, 39 dolarů za předlohu k webu a tisíc korun za vizitky. Největší výdaje – v řádu statisíců, šly do marketingu.

Tvůrci portálů zaměřených na komunitní nakupování se shodují v tom, že jim nejde jen o to nabídnout lidem co největší slevy. »Jsme přesvědčeni, že se jedná o velmi levný nástroj na získání velkého množství nových zákazníků. Již nyní můžeme sledovat zvýšené povědomí mezi dodavateli služeb,« konstatuje Bátrla z Vykupto.

Zuzana Panczaková

Komunitní nakupování
– Každý den tyto internetové portály nabízejí výraznou slevu na jednu službu. Sleva se aktivuje pouze při dostatečném počtu zájemců.
– Zákazník může e-mailem, na Facebooku či Twitteru informovat o slevě své přátele.
– Po zaplacení a aktivaci slevy dostane zákazník e-mailem voucher na danou službu.

URL| http://EKONOM.IHNED.CZ/c1-45923650-levna-jizda-na-kuponech

Příspěvek byl publikován v rubrice Napsali o nás, Zajímavé články. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář